söndag 25 maj 2014

Test av lagkamrat och utrustning

I fredags kväll strax innan kl. 21 knallade jag och en av mina lagmedlemmar Fredrik iväg på en 12-timmars-/6-milspromenad (vårt femmannalag heter "Pirates of the Magelungen", resten av lagmedlemmarna hittar du här). Det var lite av ett test för oss båda. Inte för att se om vi klarade sträckan, utan för att testa utrustning och upplägg. Ett extra plus var att vi stod ut och stormtrivdes i varandras sällskap, något som så småningom kommer att resultera i en överraskning för den Fotrally-intresserade allmänheten...

Fredrik stövlade på i sina nya Hoka One One, löparvärldens svar på moonboots. Raka motsatsen till barfotaskor med en sula på flera centimeter. Själv testade jag mina mer avskalade Merell med lite mer sula än deras barefoot-varianter. Det verkade gå hyfsat för oss båda. Vi blev lite ömma i fötterna efter några timmars promenad, men benen klarade sig bra och ömheten i fötterna förvärrades inte för någon av oss. Väl hemma såg jag inga skavanker och inte en tillstymmelse till blåsor på fötterna, så min Sportslick gjorde susen.

Jag testade också min nya superlätta Haglöfsrygga Gram Comp 25, en behaglig sak som väl kommer tjäna sitt syfte när det väl gäller. Jag märkte knappt av den och kommer att ha ännu mindre packning under själva tävlingsdagarna.

Mitt ullkoncept verkar fortsätta fungera bra, så tävlingsdagarna blir det kortärmad ulltröja, ullkalsonger och antagligen dubbla ullstrumpor, det innersta paret med tår. Dubbla par för att ytterstrumpan ska skava mot innerstrumpan istället för mot foten och tåstrumpor för att undvika skav mellan tårna. Däremot behöver jag hitta en vinnande metod för att undvika skav mellan skinkorna. Fredrik tipsade om salva för blöjbarn så jag funderar på Weledas Calendulasalva.

Fredrik testade sin 100/60-diet; 100 kilokalorier en gång i timmen. Själv hade jag ingen koll på kalorierna utan åt lite pasta och några bars då och då. Vi gjorde av med förvånansvärt lite vätska under vår strapats. Jag drack ungefär ½ liter äppeljuice och 1½ liter vatten.

Formen är således ytterligare vässad inför sommarens stora utmaning.

Så här glad är man efter 10 timmars promenad

1 kommentar:

  1. Smörj sportslick all over. Man kan ha det på kex också...nästan.

    SvaraRadera